OGÓŁNOJĘZYKOWE na poziomach A1-B1 przygotowujące do egzaminów międzynarodowych w systemie TELC (The European Language Certificates)

O JĘZYKU

Język hiszpański (hiszp. idioma español, castellano) – język należący do rodziny języków romańskich. Według Wikipedii hiszpański jest drugim najpowszechniej używanym językiem na Ziemi w roku 2006 oceniano, że posługuje się nim jako językiem ojczystym około 650 milionów ludzi na siedmiu kontynentach. Dalsze 100 milionów używa go jako drugiego języka. Inne źródła podają liczbę 320-330 milionów rodzimych użytkowników języka i 60 milionów posługujących się nim jako drugim językiem. W Hiszpanii liczącej około 47 milionów mieszkańców jest to pierwszy lub drugi język dla wszystkich obywateli. Konstytucja kraju z roku 1978 wymaga od jego obywateli obowiązkowej znajomości tego języka. Hiszpański używany jest masowo w Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Europie i zachodniej Afryce. 

HISZPAŃSKI jako drugi lub kolejny język po ANGIELSKIM (español postANG) 

HISZPAŃSKI Z PERSPEKTYWY STUDENTA

HISZPAŃSKI Z PERSPEKTYWY RODZICA

Z PERSPEKTYWY NASTOLATKA

KACIK PORAD DLA RODZICA

HISZPAŃSKI jest językiem, którym natywnie posługuje się w Europie prawie 50 milionów ludzi.

(dla porównania angielskim również „tylko trochę więcej ” - ok. 70 milionów). Jest to liczba użytkowników nieco niższa niż francuskiego i włoskiego i ok. 50% niższa niż niemieckiego i czterokrotnie niższa niż rosyjskiego.

Hiszpański patrząc jednak globalnie ma zdecydowanie większy zasięg terytorialny niż inne języki europejskie (poza angielskim). Obie Ameryki (poza Brazylią) posługują się hiszpańskim. (szacuje się, że za trzydzieści lat w USA więcej osób posługiwać będzie się hiszpańskim niż angielskim jako pierwszym językiem.

Aktualne typowe pytanie rodzica pragnącego przygotować swoją pociechę do startu w dorosłe pytanie. „Panie Adamie to jakiego języka powinno uczyć się moje dziecko”.

Angielski, niemiecki, hiszpański, francuski rosyjski włoski....

Droga Pani (Droga XY/Drogi XY). Pytanie jest źle postawione... . Powinno nauczyć się ich wszystkich, a przynajmniej na początek przed MATURĄ trzech - aby móc wybierać gdzie i na jakim stanowisku będzie żyć i pracować w przyszłości. Kwestią jest kiedy i jak i … w jakiej kolejności języki te opanuje.

Moja odpowiedź wielu wydaje się …. przewrotna...., lecz absolutnie zbieżna z wytycznymi RADY EUROPY, zakładającej, iż EUROPEJCZYK jutra, (tzn. nasze dziecko dziś) powinien opanować w stopniu komunikatywnym przynajmniej trzy języki obce.

 

Kwestia od jakiego języka zaczyna edukację dziecko jest na dzień dzisiejszy jednoznacznie rozstrzygnięta... od angielskiego (osobną kwestią jest to, czy i dla kogo jest to wybór optymalny).

Edukacja językowy rozpoczyna się w wieku 3-4 lat w wieku przedszkolnym.

W szkole podstawowej pierwszym językiem obcym w 98,5 % przypadków w Łodzi jest język angielski. (wyjątkiem jest SP 162 niemiecki)

Nauka drugiego języka obcego rozpoczyna się obligatoryjnie (do roku 2016) w gimnazjum (ciekawe, czy w obliczu destrukcyjnej reformy uda się ten standard edukacyjny zachować). Przez chwilę załóżmy, iż owszem. Zatem w obecnym roku szkolnym od klasy 7 szkoły podstawowej.

Pozostałe klasy gimnazjalne i liceum to kontynuacja nauki rozpoczętej na wcześniejszych etapach edukacyjnych.

Podstawa programowa nie przewiduje obligatoryjnej nauki trzeciego języka obcego na żadnym z etapów edukacyjnych. Jest on opcją na lektoratach języków obcych na uczelniach.



      • A1 początkujący

      • A2 średnio zaawansowany

      • B1 Przygotowanie do certyfikatu B1

      • B2 Przygotowanie do certyfikatu B2

      • C1 Przygotowanie do certyfikatu C1

      • B2/C1 konwersacje