O JĘZYKU

Język hiszpański (hiszp. idioma español, castellano) – język należący do rodziny języków romańskich. Według Wikipedii hiszpański jest drugim najpowszechniej używanym językiem na Ziemi w roku 2006 oceniano, że posługuje się nim jako językiem ojczystym około 650 milionów ludzi na siedmiu kontynentach. Dalsze 100 milionów używa go jako drugiego języka. Inne źródła podają liczbę 320-330 milionów rodzimych użytkowników języka i 60 milionów posługujących się nim jako drugim językiem. W Hiszpanii liczącej około 47 milionów mieszkańców jest to pierwszy lub drugi język dla wszystkich obywateli. Konstytucja kraju z roku 1978 wymaga od jego obywateli obowiązkowej znajomości tego języka. Hiszpański używany jest masowo w Ameryce Południowej, Ameryce Północnej, Europie i zachodniej Afryce. ROZWIŃ

Hiszpański ma też wielu użytkowników w takich krajach jak Brazylia, Andora, Antyle Holenderskie, Belize, Filipiny, Izrael, Kanada, Maroko, Stany Zjedonoczone (Arizona, Floryda, Kalifornia, Nevada, Nowy Jork, Teksas) , Trynidad i Tobago. Hiszpańskim mówi się też na Gibraltarze i w Saharze Zachodniej.

Hiszpański jest drugim po angielskim najczęściej nauczanym językiem na świecie (ponad 20 milionów studentów, choć niektóre źródła wskazują nawet 46 milionów osób uczących się hiszpańskiego w ponad 90 krajach).

Ponadto język ten jest drugim językiem w komunikacji międzynarodowej. Język ten jest także drugim językiem na świecie używanym w środowisku pracy w kontaktach zagranicznych oraz pierwszym językiem obcym w Wielkiej Brytanii, Brazylii czy Stanach Zjednoczonych. Ponadto język hiszpański jest drugim językiem portali społecznościowych takich jak: Twitter oraz Facebook. Hiszpański jest również trzecim najczęściej używanym (po angielskim i chińskim) językiem w internecie (ponad 8% wszystkich stron).

Włochy są ósmą gospodarką świata i czwartą gospodarką Europy i należące do siedmiu najbardziej uprzemysłowionych i bogatych państw świata – G7.

Włochy zajmują pierwsze miejsce w produkcji win na świecie (tuż przed Francją).

 

Ⓒ Proeuropa Szkoła Językowa - niemiecki Łódź

 

HISZPAŃSKI jako drugi lub kolejny język po ANGIELSKIM (español postANG) ROZWIŃ

Proeuropa posiada w swojej ofercie na każdym poziomie kursy dla osób, które uczą się tego języka jako drugiego lub kolejnego. Wykorzystanie wiedzy i sprawności językowej posiadanej przez słuchacza w obszarze angielskiego wspiera naukę hiszpańskiego.

 

Kursy español Ang umożliwiają szybszą progresję i szybsze opanowanie kompetencji językowej niż standardowe kursy, bazujące na standardowych podręcznikach przeznaczonych do nauki tego języka jako pierwszego języka.

Kursy w Proeuropie prowadzone są w oparciu o nowoczesne podręczniki i szereg dodatkowych materiałów do pracy samodzielnej w postaci MATERIAŁÓW AUDIO I VIDEO.

 

INTEGRALNĄ CZĘŚCIĄ NASZYCH KURSÓW JEST BLOK ZAJĘĆ przeznaczony do opanowanie przez ucznia umiejętności samodzielnej pracy nad rozwijaniem znajomości języka hiszpańskiego i kompetencji językowej w obszarze innych języków obcych.

 

 

HISZPAŃSKI Z PERSPEKTYWY STUDENTA ROZWIŃ

Angielski jest obecnie tzw. „standardem edukacyjnym” i znajomość tego języka jest najczęściej przez pracodawcę z góry zakładana i nie wyróżnia nas w jakiś szczególny sposób z grona osób nam podobnych.

Oferta stypendiów do Hiszpanii pozostaje na w miarę stałym poziomie, ilość studentów znających chociażby podstawy hiszpańskiego stosunkowo niewielka – skutek dużo łatwiej wyjechać jest na stypendium do Italii niż do np. Wielkiej Brytanii, czy Irlandii. (abstrachując od BREXITu).

 

 

 

HISZPAŃSKI Z PERSPEKTYWY RODZICA ROZWIŃ

Pytanie od Rodzica kilku, czy kilkunastoletniego dziecka, brzmiące „Czy dziecko ma się uczyć angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego francuskiego, czy też rosyjskiego

?”, jest …. błędne. Należy zastąpić je pytaniem sformuowanym kompleksowo

„W jakiej kolejności uczyć się pierwszych dwóch języków i jaki trzeci da tego i (od kiedy)?”

Odpowiedź na pierwszą część tak sformuowanego pytania całościowego jest z perspektywy polskiego systemu edukacyjnego oczywista. Naukę angielskiego rozpoczynamy najwcześniej (w przedszkolu 3-4rok życia), potem następuje początek nauki drugiego języka (w systemie szkolnym najpóźniej w pierwszej klasie gimnazjum/siódmej klasie szkoły podstawowej), a na poziomie gimnazjalnym/licealnym początek nauki trzeciego języka (ministerialna podstawa programowa nie przewiduje nauki trzeciego nowożytnego języka obcego).

CEL rozwinięcie u Dziecka kompetencji językowych z każdego z tych języków przynajmniej na poziomie B2 (poziom maturalny).

 

W naszym mieście rośnie ilość szkół podstawowych i gimnazjalnych, w których hiszpański nauczany jest jako drugi język obcy (jako alternatywa do niemieckiego, francuskiego czy też rosyjskiego). Przy przejściu do liceum rodzice młodych ludzi powinni liczyć się jednak z sytuacją, w której to w liceum mimo wcześniejszej nauki w szkole podstawowej i/lub gimnazjum nauka hiszpańskiego będzie rozpoczynała się od poziomu początkowego.

Hiszpański jako trzeci język od poziomu gimnazjalnego lub licealnego wydaje się dużo efektywniejszym wyborem.

 

Kolejność rozpoczęcia nauki poszczególnych języków nie zawsze musi oznaczać, iż kolejność języków pod względem osiągniętego poziomu zaawansowania jest zbieżna.

 

Rozpoczęcie nauki każdego z tych języków w różnym punktach rozwoju dziecka, oznacza, iż możliwym jest osiągnięcie kompetencji z drugiego lub/i trzeciego języka w zdecydowanie, krótszym czasie niż dla pierwszego języka jakim jest angielski. (nie wiem dlaczego dla angielskiego musi to być w POLSKIEJ SZKOLE 15-16lat (plus lektorat na wyższej uczelni)

 

Ⓒ Proeuropa Szkoła Językowa - niemiecki Łódź

 

Z PERSPEKTYWY NASTOLATKA ROZWIŃ

 

Angielskiego uczę się od przedszkola, w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, uczę się i angielski mi wystarczy … .

W konkursach językowych mogących poprawić moje szanse na przyjęcie do dobrego liceum lub na studia i tak nie mam szans.... bo konkurencja jest ogromna i tak wygrają tacy, którzy mieszkali w Wielkiej Brytani i teraz przeprowadzili się do Polski.

Angielskim potrzebny mi jest do gier komputerowych, do szkoły, aby poczytać coś w sieci o np. Harrym Potterze, Kotach itp.

I tak się go jakoś nauczę, muszę zdać Maturę.

Rodzice też trochę mówią po angielsku i … zyją i jakoś sobie radzą.

 

Drugiego języka zacząłem się uczyć w gimnazjum.

Nauka kolejnych języków jest niepotrzebna, zbędna i kosztuje czas.

 

Tymczasem kolejny język jest szansą na odzyskanie motywacji do nauki języka obcego, jeżeli jest to hiszpański, to możliwości kontaktu z hiszpańskojęzyczną rzeczywistością w REALU jest porównywalny z sytuacją dla innych języków zachodnioeuropejskich, są bardzo zbliżone do poziomu możliwości kontaktu z rzeczywistością angielskojęzyczną.

Polski turysta trafia częściej do Hiszpanii statystycznie porównywalnie często jak do do Wielkiej Brytanii. !!!

W wypadku młodych ludzi zorientowanych na osiągniecie sukcesu, nakład pracy włożony w opanowanie kolejnego języka jest zdecydowanie bardziej opłacalny, niż tylko praca nad angielskim, bo zdecydowanie szybciej może przełożyć się ona na osiągniecie sukcesu i zyskania uznania np. przez udział i sukces w zewnętrznych konkursach językowych, zdanie egzaminu międzynarodowego (w wielu szkołach oznacza to dodatkowe punkty przy rekrutacji) i wyróżnienie się z grona osób posługujących się wyłącznie angielskim.

 

Ⓒ Proeuropa Szkoła Językowa - niemiecki Łódź

 

 

KACIK PORAD DLA RODZICA

HISZPAŃSKI jest językiem, którym natywnie posługuje się w Europie prawie 50 milionów ludzi.

(dla porównania angielskim również „tylko trochę więcej ” - ok. 70 milionów). Jest to liczba użytkowników nieco niższa niż francuskiego i włoskiego i ok. 50% niższa niż niemieckiego i czterokrotnie niższa niż rosyjskiego.

Hiszpański patrząc jednak globalnie ma zdecydowanie większy zasięg terytorialny niż inne języki europejskie (poza angielskim). Obie Ameryki (poza Brazylią) posługują się hiszpańskim. (szacuje się, że za trzydzieści lat w USA więcej osób posługiwać będzie się hiszpańskim niż angielskim jako pierwszym językiem.

Aktualne typowe pytanie rodzica pragnącego przygotować swoją pociechę do startu w dorosłe pytanie. „Panie Adamie to jakiego języka powinno uczyć się moje dziecko”.

Angielski, niemiecki, hiszpański, francuski rosyjski włoski....

Droga Pani (Droga XY/Drogi XY). Pytanie jest źle postawione... . Powinno nauczyć się ich wszystkich, a przynajmniej na początek przed MATURĄ trzech - aby móc wybierać gdzie i na jakim stanowisku będzie żyć i pracować w przyszłości. Kwestią jest kiedy i jak i … w jakiej kolejności języki te opanuje.

Moja odpowiedź wielu wydaje się …. przewrotna...., lecz absolutnie zbieżna z wytycznymi RADY EUROPY, zakładającej, iż EUROPEJCZYK jutra, (tzn. nasze dziecko dziś) powinien opanować w stopniu komunikatywnym przynajmniej trzy języki obce.

 

Kwestia od jakiego języka zaczyna edukację dziecko jest na dzień dzisiejszy jednoznacznie rozstrzygnięta... od angielskiego (osobną kwestią jest to, czy i dla kogo jest to wybór optymalny).

Edukacja językowy rozpoczyna się w wieku 3-4 lat w wieku przedszkolnym.

W szkole podstawowej pierwszym językiem obcym w 98,5 % przypadków w Łodzi jest język angielski. (wyjątkiem jest SP 162 niemiecki)

Nauka drugiego języka obcego rozpoczyna się obligatoryjnie (do roku 2016) w gimnazjum (ciekawe, czy w obliczu destrukcyjnej reformy uda się ten standard edukacyjny zachować). Przez chwilę załóżmy, iż owszem. Zatem w obecnym roku szkolnym od klasy 7 szkoły podstawowej.

Pozostałe klasy gimnazjalne i liceum to kontynuacja nauki rozpoczętej na wcześniejszych etapach edukacyjnych.

Podstawa programowa nie przewiduje obligatoryjnej nauki trzeciego języka obcego na żadnym z etapów edukacyjnych. Jest on opcją na lektoratach języków obcych na uczelniach.

 



      • A1 początkujący

I semestr od: 16 paź 2016
II semestr od: 22 lut 2017 ROZWIŃ

      • A2 średnio zaawansowany

I semestr od: 15 paź 2016
II semestr od: 25 lut 2017 ROZWIŃ

      • B1 Przygotowanie do certyfikatu B1 ROZWIŃ

I semestr od: 17 paź 2016
II semestr od: 22 lut 2017

      • B2 Przygotowanie do certyfikatu B2 ROZWIŃ

I semestr od: 16 paź 2016
II semestr od: 22 lut 2017

      • C1 Przygotowanie do certyfikatu C1 ROZWIŃ

I semestr od: 16 paź 2016
II semestr od: 22 lut 2017

      • B2/C1 konwersacje ROZWIŃ

I semestr od: 16 paź 2016
II semestr od: 3 mar 2017